roger.blogg.se

En lättsam blogg om min tillvaro som innefattar framförallt familj och träning.

Öland

Publicerad 2013-07-30 06:19:07 i Allmänt,

Rekord 1,48/500m på skierg igår+styrka, simning, skate och löpning. En allround dag kan man säga, idag åker vi till öland, kul men antagligen regnigt. Stod och valde mellan öland och varberg i förrgår, då såg det bra ut på öland. Idag ser varberg ut att få kanonväder och öland ösregn, hoppas det ändrar sig. Långpass på skidorna idag, är inne i sista mängd innan rullskids tävlingsperioden startar. Imorgon förhoppningsvis, puls, skate, löp och kajak vi får se regnet kanske sätter stopp.

Raggare

Publicerad 2013-07-28 20:52:11 i Allmänt,

Gårdagen var jättetrevlig och avslutades med min dotter genom att kika på den årliga crusingen. idag har jag kört 2h snabbdistans vilket gick sådär. Jag kände mig onödigt trött och körde periodvis dåligt tekniskt, antagligen för att jag är sliten. Skönt att komma igång med lågintensiv mängdträning och förhoppningsvis läka ihop igen.

Rasta Farmor

Publicerad 2013-07-27 07:47:36 i Allmänt,

Idag tar vi med farmor på hemlig resa till Visingsö och Gränna. Hoppas det blir kul, dock ingen träning idag vilket känns konstigt men kanske effektfullt. Imorgon kör vi lång snabbdistans 2h sista passet i effektperioden. Sedan kliver vi över i höstprogrammet vilket varar från augusti till december, spännande.

Matvrak

Publicerad 2013-07-25 21:59:02 i Allmänt,

Kan bli väldigt trött på mig själv och mitt vräkande i maten. Jag tränar mellan 10-18h per vecka men moffar imig för 30 h känns det som. Tror inte jag får effekt av all energi förutom ont i magen. Godis, glass osv. har jag slutat med försöker undvika bröd och mjölprodukter men äter som en krokodil av övrig föda. Nä jag skall baske mig lära mig att äta lagom, må bra och prestera. Styrka och skate/löpintervaller stod på programmet idag, imorgon puls på rullarna och grill hos svärfar.

Snabb

Publicerad 2013-07-24 20:55:46 i Allmänt,

60min snabbdistans+ skate i backe, bra pass särskilt de klassiska 60 min. Känns som jag åker fort, fick till en bra "huggande" stakrörelse som förhoppningsvis kan bära frukt såsmåningom. Skaten är i teknikstadiet och ger mest funkt. träning men hoppas den kommer. Annars inte gjort mycket, badat med dotter, städat och lagat tacos. I morgon styrka med löp och inlines intervaller.

3 sekunder ÄR 3 sekunder

Publicerad 2013-07-23 13:40:45 i Allmänt,

Jaaa, rekord på skiergen med 3 sekunder på 5000m, 19,06 är den nya tiden att slå. Det bästa var att jag var konsekvent runt 19,05 och förivrade mig inte. Detta gjorde att jag lyckades vilket är det viktigaste för att utvecklas. Formen är inte perfekt därför vet jag att jag har en växel till och är därför nöjd att jag inte gjort några jättetider ännu. Små steg av konternuerlig utveckling är det absolut bästa. Nä nu blir det bad med min dotter, imorgon snabbdistans.

Behaglig dag

Publicerad 2013-07-22 21:55:39 i Allmänt,

Lätt skate+löpning, bad med min dotter och min sambos underbara potatissallad var vad som stod på programmet idag. Våndas lite för morgondagens skiergtest på 5000 m, det förra gick ju kass. Dock kommer jag gå ut lugnare denna gången och endast om det är möjligt försöka slå rekordet. Nu skall vi se Johan Falk film, mysigt!

Hemma igen

Publicerad 2013-07-21 23:46:37 i Allmänt,

Underbar tripp till örebro, massvis med träning men hemma är bäst. Imorgon lätt skate och jogg

Tuff start

Publicerad 2013-07-20 17:16:11 i Allmänt,

Skulle ut på en lätt 90 min runda på skidorna men efter lite felkörningar blev det 180min ganska tuff stakning. Bra pass men inte enligt plan, sliten nu trots en powernap i hamocken. Barnen har badat konstant hela dagen till och med min kära sambo har varit i poolen. Nu skall vi ut och köra lite skate och denna gång tänker jag inte köra fel utan lagom långt och lätt.

Örebro stadspark

Publicerad 2013-07-20 07:30:01 i Allmänt,

Startade fredagen med intervaller på rullarna sen bar det av till Örebro stadspark med mat, fika och 6 härliga kusin barn som busade runt i parken. Fin park med roligt sällskap, sammanlagt var vi 12 pers som åt umgick och hade det allmänt bra denna underbara sommardag. Dagen avslutades med skate+lätt löpning. Idag skall jag försöka få till 40km stakning och skate i eftermiddag, iövrigt inte en aning vad vi hittar på.

Cykel upplevelser

Publicerad 2013-07-18 20:23:53 i Allmänt,

Vättern var otroligt fin 07,30 imorse, härligt att få uppleva detta från ett cykelperspektiv. Tyvärr är det ohållbart och för ansträngande att låta bilen stå när man skall någonstan. Men vilka upplevelser man missar när man susar fram i en bil. Dagen har varit bra, 7h cykling känns i kroppen imorgon puls på rullisarna och förhoppningsvis lite kanot.

Varmt

Publicerad 2013-07-17 21:13:33 i Allmänt,

Underbara dagar just nu, lugn träning idag lite överansträngd rygg. Imorgon cyklar jag till Örebro ca.20 mil skall bli kul, ev. kör jag rullisar de sista 4 milen. Hoppas få några bra dagar där med familjen och lite träning.

Utvecklats

Publicerad 2013-07-16 21:44:13 i Allmänt,

Banne mig att när jag körde tempo med Dan idag kunde jag hänga på. Tekniken var nästan bra, frekvensen bra och uthålligheten hyfsad. Nu skall det tilläggas att jag mäter mig med en ab Sveriges bästa så även fast jag kroknade i sista backen gjorde jag det bra. Helt klart på rätt väg, få se hur långt jag kan komma. Eftermiddagen ägnades åt bad med min dotter villet var mysigt. Imorgon lite styrka och lugn skate med lätt löpning.

Skiiiieeeerrg

Publicerad 2013-07-15 21:00:57 i Allmänt,

En otäck maskin!!! Den tar ner en på jorden, så defenitiv och rättvis. 19,29 tjugo sekunder sämre än rekordet, inte bra alls. Började bra med ett snitt under18,50 första halvan av de 5000 som skulle avverkas. Sen kom verkligheten ikapp och jag fick kliva av med 1500 kvar, dock kom jag igen efter en kort paus. Gick ut för hårt och imorgon är det snabbdistans i Varnhem med Dan det blir stenhårt.

Ont

Publicerad 2013-07-14 21:25:13 i Allmänt,

Bra snabbdistans, rekord med 5sek men ont i rygg. Antagligen efter gårdagens marklyft och de tuffa veckor som varit. Hoppas det går över till imorgon, då är det lätt distans.

Test

Publicerad 2013-07-13 20:46:42 i Allmänt,

Idag gick jag till Lidl och köpte en sko för 150kr. En variant av barfotalöpsko, eller snarare ett mellanting mellan fritid och träning. Det intressanta är om jag kan löpträna i denna utan att få problem. Jag tror det bara jag vänjer mig försiktigt och är noga med tekniken ibörjan. Framfotslöpning gör jag redan dock i vanliga löpskor detta skulle bli en nivå till. Dessutom om jag klarar dessa skor funkar ju vad som helst och jag skulle aldrig mer vara beroende av dyra löpskor. Spännande får se hur det går, tränade funktionell sty med min dotter i förmiddags hon imponerade bara 7år. Körde puls på rullisarna i kombo med snabbdistans löp under kvällen. Imorgon tempo på skidor och snabblöp.

Spegelblankt

Publicerad 2013-07-12 19:28:50 i Allmänt,

06,00 gav jag mig ut på rullarna och möttes av en havsspegel som var alldelles underbar. Vindstilla och bara någon enstaka fiskebåt på havet då är det enkelt att köra långpass. Vid dessa tillfällen är jag glad att jag älskar min idrott så pass att jag får uppleva dessa stunder. De allra flesta ligger och sover vilket jag också skulle gjort om nu inte detta långpass väntade på mig. Ibland är det enkelt att vara idrottsman, imorgon puls med löpintervaller inte lika exotiskt.

Backe

Publicerad 2013-07-11 22:00:56 i Allmänt,

Perfekt backträning på rullarna idag, tänk vilken tur att hitta en 4min backe utan trafik mitt under semestertid i Kungshamn. Det kallar jag tur, passet blev riktigt bra både tekniskt och effektmässigt. Kvällen ägnades åt löpning och rökta makrillar en härlig kombo. Imorgon går jag upp05,30 och kör långpass med efterföljande dopp i havet sen åker vi hem från denna underbara vecka.

Rökt makrill

Publicerad 2013-07-10 19:00:18 i Allmänt,

En peppar, en dill makrill och smögenröra, smaskens . Sedan har vi fiskat utan framgång badat förståss och löpt tempo 80 min. En bra dag helt enkelt.

Vilken kick

Publicerad 2013-07-09 22:27:56 i Allmänt,

Idag har jag hoppat från en fem meter hög klippa ner i havet. Jäklar villken kick, varit sugen förut men inte blivit av ser så härligt ut. Det var otroligt härligt, kommer göra det igen. Körde sprint på rullarna imorse vilket gick ok, kombinerade detta med random snabbdistans också ok. Alltid svårt att få till kvalitet på okända platser, i morgon rullskidspuls med cross-styrka.

Bohuslän

Publicerad 2013-07-08 22:03:12 i Allmänt,

Startade dagen med ett skiergrekord 3,44/1000m och avslutade den med ett kvällsdopp i havet. Semester i Kungshamn med familjen, fantastiskt boende, sol och rökt makrill det kan inte bli bättre. Imorgon lugn åkning med sprintar+löpintervaller.

Personbästa

Publicerad 2013-07-07 22:07:37 i Allmänt,

Pers idag på snabbdistansen, körde faktiskt bra. Lite spänt men annars helt ok teknik. Ungefär så här är nog utgångsläget sen måste jag göra det lite mer kraftfullt samtidigt avslappnat och energisnålt. Uppgiften är inte enkel men om jag lyckas kommer jag åka fort på rullskidorna. Imorgon åker vi till bohuslän men först skiergintervaller och styrka på morgonen.

Äntligen stranden

Publicerad 2013-07-06 18:42:52 i Allmänt,

70 km stakning på rullarna inledde denna fina dag. Resten av familjen åkte bil till vår favostrand, jag anlände efter långturen. Perfekt att kombinera på detta sätt tappar bara någon timma tillsammans. Första riktiga sommardagen vid vattnet, underbart och imorgon tempo på skidorna.

Premiär 2

Publicerad 2013-07-05 21:28:49 i Allmänt,

Första kanotturen för min dotter, 3h paddling med familia helt underbart. Bra coreträning också, styrka och roddintervaller i kombo med simning på förmiddagen så visst har det blivit mycket vatten idag. Imorgon långpass på rullskidor 6,5 mil lågintensivt men långt

Premiär

Publicerad 2013-07-04 19:25:30 i Allmänt,

Jag och min dotter sprang vår första joggingrunda igår. Ca. 2km blev det och nästa jogg hela tiden, fantastiskt kul. Idag kombo mellan högpuls rullskidor och löpintervaller, ett bra pass med ca. 60 min högpuls. Imorgon lite öppet men kan bli långpass eller styrka med roddintervaller.

Rekord

Publicerad 2013-07-03 12:43:00 i Allmänt,

3,46 i snitt på 4x1000skierg, höll hög frekvens hela tiden. Hade mer att ge på de tre första men fick slita på den sista. Rekordet följdes upp med backe på rullisarna vilket också gick bra. Det är pulsvecka vilket innebär 30-40 min högpuls per dag idag gjordes det på mtb efter 90 min distans med sprintar skidorna. Imorgon är pulsen på rullarna + löpintervall

Årlig camping

Publicerad 2013-07-02 11:14:45 i Allmänt,

Jag och min dotter har varit ute på den årliga campingen. Sov fantastiskt bra i tältet trots regn. Vi hann med lätt jogg igår kväll då vi sprang en slinga i trollskogen, jag lättjoggade hon på cykeln. Idag sämre väder försöker övertala henne om en tur till innan vi far hem. Fast det lutar åt att jag får köra själv ikväll och då blir det backe, skierg, styrka och simning.

Om

Min profilbild

roger

IDROTTSLIGA ERFARENHETER Volleyboll SM-final(silver) JSM-brons JSM-brons Gymnasie SM-guld Juniorlandslaget FRIIDROTT Höjdhopp-190cm Spjut-58m 10 kamp-Gymnasierekord SIMNING 100m-56s 50m-25s LÖPNING 5km-18,20 10km-39,50 STYRKELYFT DM-brons Knäböj-270kg(tävling) Knäböj-350kg (till bänk, träning) Bänkpress-175kg (tävling) Bänkpress-190kg (träning) Marklyft-255kg (tävling) Marklyft-270kg(träning) Kronlyft under knät (365 kg träning) TRIATHLON Järnmannen(simn.-3,8km cykel-18mil löp-42km) Hallsta sprint-1a Sövde sprint-2a Örserum sprint-3a Kilsbergen sprint-3a SM H40-8a SKIDOR Vasakoppet-5,05, topp 1000, startled 2 Stråkenloppet H40-6a Grotfallsrundan H40-6a RULLSKIDOR SM H40-6a Vårgårdarullen H40-6a Tidaholmsloppet H40-7a ATHLETIC FITNESS SM-10a Chins 25 (tävling) Chins 35 (träning) Dips 30(tävling) Dips 45(tävling) Armhävningar 120 (tävling) SKIERG 5000m 19,09 (träning) ERFARENHETER SOM COACH/TRÄNARE Handboll SM-final (silver,Globen) Handboll SM-final (silver, Globen) Europacupfinal-Guld U21-landslaget-instruktör (VM Guld) Athletic fitness-SM guld Hockey-Allsvenskan Långloppslöpare- Landslaget Hockey-NHL spelare Enduro- U21 VM Skidor-10a Vasaloppet