roger.blogg.se

En lättsam blogg om min tillvaro som innefattar framförallt familj och träning.

I min smak

Publicerad 2013-06-30 12:02:55 i Allmänt,

Vilken perfekt start på dagen, 06.30 rullskidor 5mil därefter lite sen frukost i min mors husvagn. Lite fix och nu ett bad i vänern och efter detta en lunch. Blev inget löp igår hoppas på ikväll, dock fick jag ihop mina 10h rullskidor.

Hill

Publicerad 2013-06-29 15:44:09 i Allmänt,

Körde riktigt bra backe idag, frekvensen satt nästan hela vägen. Dock funderar jag på om jag skall förkorta stavarna vid tävling för att underlätta frekvensen. Hoppas jag får till lite löpning ikväll annars siktar jag på långpass imorgon på rullskidorna. Om det funkar är jag uppe i mina 10h skidor som jag hoppats på.

Semester

Publicerad 2013-06-28 19:59:12 i Allmänt,

Startade semestern och såg på bio med familjen. Epic, hette filmen och min dotter tyckte den var mycket spännande. Styrka i morse, bra kvalitet, imorgon 2h backe på rullskidorna med fokus på frekvensen. Kanske skall ha kortare stavar ändå efter lektionen med Dan, får testa.

Ensam

Publicerad 2013-06-27 17:02:51 i Allmänt,

Körde pulspass med Dan idag, jag på ettor, han på snabba treor. Possitivt var att jag kunde följa hyfsat lätt men jag körde som en kråka. Tekniken var som bortblåst och vevade hej vilt med stavarna, otroligt energikrävande. Jag har kört för mycket ensam och blev distraherad av omgivningen, därigenom försvann också min kapacitet. Detta är nyttigt för då vet man vad som krävs och kan fokusera på detta. Imorgon styrka och roddintervaller

Trött

Publicerad 2013-06-26 22:25:11 i Allmänt,

2h stakning klockan nio på kvällen är inte exotiskt direkt. Däremot lyckades jag få till frekvensen bra. Imorgon skall jag köra puls med Dan, sist dog jag efter första intervallen, målet är att hänga med lite längre. Sprang bra i morse förresten

Nu är det farligt!

Publicerad 2013-06-25 11:23:29 i Allmänt,

Tränat bra den sista tiden, franförallt med högre intensitet. Längtar till nästa tuffa pass, vill prestera både på gymet och i åkningen. Nu är det lurigt för när man är inne i ett sånt flow är också gränsen där utvecklingen avtar och träningen blir slitsam väldigt nära. Höll en högre frekvens 60 med snitt 1.50 på 6x500 idag på skierg men gjorde inget pers, hyfsad styrka och skön simning. Lite sliten, löpning och pulsträning på rullarna i morgon.

Frekvens

Publicerad 2013-06-24 20:38:13 i Allmänt,

Körde 2h distan med sprint på rullisarna idag. Bästa känslan jag haft faktiskt, kändes som jag hittat en mycket bra teknik. Fokuserade även på en högre frekvens vilket jag inte helt behärskade men kände vore möjlig. Svårigheten kommer vara att hitta rätt frekvens där den totala effekten blir optimal utifrån mina förutsättningar. Får testa mig fram, imorgon styrka+6x500skierg+löpintervall+simning, kanske tar löp på onsdag.

Inspirerad

Publicerad 2013-06-23 15:07:01 i Allmänt,

Helgen har varit bra på många sätt, ett är att jag gjorde ett otroligt bra lågintensivt pass på rullskidorna där jag tror jag hittade rätt i tekniken. Spännande kommer det att bli om jag kan bevara och utveckla det utförandet även när det blir högre intensiteter. Sedan känns det som om jag vill gå än mer fullt ut i min satsning på skidåkning, rullskidor och vinteråkningen. Jag är inne på att utöka med fristilsåkning och inte bara köra klassiskt, dels som en komplement till den klassiska dels för att bli mer komplett och därigenom kunna tävla mer. Vi får se vad jag hinner med just nu är det full fokus på den klassiska åkningen men kanske smyger in skejten nu i sommar som alternativ träning i kombo med löp, styrka, simning, cykel och styrketräning. På tal om styrka så fick jag äntligen till funktionsstrykan i dag, den har släpat de sista veckorna. Här andvänder jag enbart kroppen som belastning och den är mycket mer slitsam än den med vikter, idag villjag köra styrka på lite olika sätt då jag tror jag har nytta av varierad påverkan. Samma gäller övrig aktivitet, här har jag också noterat att jag funkar som bäst med en allround aktivitet svårigheten har varit vart jag skall lägga fokus då jag tycker så mycket är roligt. Nu känns det dock som skidorna skall komma först under en period så får vi se hur långt jag kan ta dessa. Imorgon långpass där jag skall köra till jobbet ca 40km i denna tur kommer jag lägga in lite sprintträning vilken ger en ökad styrka i stavtaget.

Underbar helg

Publicerad 2013-06-22 20:59:44 i Allmänt,

Supertrevlig midsommar, bra rullskidspass, rolig mtb-cykling, höll mig ifrån sötsakerna, tog endast en nubbe, ja kan det bli bättre? Imorgon styrka

Ibland blir det perfekt

Publicerad 2013-06-21 21:14:02 i Allmänt,

En helt suverän midsommar har förflutit. Visst har jag ätit lite för mycket men annars så himla trevligt. Fick även till ett riktigt bra backpass på rullskidorna. Imorgon kör vi inga skidor utan försöker få till ett mtb-pass med ganska snäll intensitet

Dubbelt

Publicerad 2013-06-20 20:13:27 i Allmänt,

Japp då är de midsommar igen en högtid som är lite extra. Jag gillar högtider, jag tycker även om att umgås med vänner vid dessa tillfällen. Dock händer något vid dessa festligheter som jag har svårt för. Helt plötsligt måste man ändra sina vanor, ofta får träningen stryka på foten. Jag äter mer än normalt, stoppar i mig massa sötsaker osv. lever helt enkelt på ett sätt jag i vardagen undvikit då jag inte mår bra av att leva så. Är inte det underligt att vid dessa trevliga dagar inte njuta fullt ut. Ja man kanske lyckas någon gång, styrkan bra idag igen. Körde lite rodd i kombination kändes bra, hoppas på backpass på rullisarna imorgon om jag får till det.

Rullpuls

Publicerad 2013-06-19 18:35:51 i Allmänt,

Bra pass på skidorna idag, kvalitet rakt igenom. Frågan är vart jag tappar effekt, i frekvensen eller per stavtag. Någonstans sker tappet annars skulle jag vara med de bästa, kan vara så enkelt att jag inte har tillräcklig fysik men samtidigt har jag blivit frånåkt av killar där jag vet att jag har bättre fysik. Det är alltid lurigt då idrotter innehåller både fysik, matrial och teknik, mycket som kan gå fel. Imorgon tung styrka och förhoppningsvis lite cykel.

Bra styrka igen

Publicerad 2013-06-18 11:58:04 i Allmänt,

Ännu ett bra styrkepass, inte så stark men bra kvalitet. Skierg 6x500m snitt 1,50/500, hyfsat men finns mer. Avslutade med 1000m frisim faktiskt den bästa simningen på länge. Så samantaget en väldigt bea träningsdag hittila, nu gäller det att vara noggran på kvällens stretch så jag får ut maximalt av passet. Imorgon puls på rullskidorna+mtb cykling, kul pass ,längtar faktiskt lite grann.

Mängdträning

Publicerad 2013-06-17 23:07:53 i Allmänt,

Lyckades riktigt bra idag med konsten att köra lågintensivt men effektfullt, på mina 2h rullskidor. Imorgon vänder vi på det med intervaller på
Skierg, styrka och simning, då kör vi så det ryker.

En underbar helg

Publicerad 2013-06-16 20:59:09 i Allmänt,

Allt blev helt perfekt, framförallt kunde jag och min sambo ägna oss åt varandra fullt ut. Så himla viktig att skapa möjligheter för detta ibland, tyvärr lätt att prioritera annat. Fast nu har vi lovat att göra detta med jämna mellanrum, denna helg får bli startskottet. Imorgon går jag in i mängdträningsperioden igen, kul och här blir utmaningen att verkligen inte köra för hårt så att jag blir sliten. Utan få extremt mycket rörelser på ett tekniskt och skonsamt sätt, för att kunna gasa i kommande perioder.

Livskvalite't

Publicerad 2013-06-15 16:59:24 i Allmänt,

Vi startade dagen tillsammans jag och min sambo med en fin joggingtur utmed ätran. Underbar start som avslutades med bad i havet, faktiskt inte så kallt. Dagen har ägnats åt att kika på SM i lydnad och agylity, fantastiskt vad man kan göra med en hund. Nu skall jag bada igen sen blir det middag och slappa på hotell rummet, snacka om livskvalitet.

Föräldralyx

Publicerad 2013-06-14 20:27:41 i Allmänt,

05.00, vaknar, 07.00, tempo på rullskidorna, 09.30 barnen har skolavslutning, 11,00 fika tillsammans med farmor, 12.30 mormor hämtar dottern pojken är så stor så han får vara själv hemma. 13.00 ja då åker jag och min sambo till Falkenberg och nu är vi på hotellet och har föräldralyx. Fantastiskt, äta på resturang och bara rå om varandra, borde göra detta oftare. Imorgon förhoppningsvis morgonjogg och sen hotellfrukost, underbart lyxigt. Barnen är det absolut bästa som finns fast visst är det skönt att ibland bara få ägna mig åt min kära sambo.

Meriterad meritlista

Publicerad 2013-06-13 16:00:51 i Allmänt,

Idrottsligt har jag faktiskt varit med om en del, detta såg jag när jag skrev ner mina erfarenheter här på bloggen. Jag är otroligt tacksam för att jag fått dessa, de har format mig till den jag är, och den personen trivs jag att vara. Mycket bättre kan det väl inte bli, sen finns det alltid detaljer man önskar mer eller mindre av förstås. Tänk vad många som söker, eller vet vad de vill men inte orkar dit, skönt att ha kommit en bit på väg när det gäller detta. Bra styrka idag igen, trots 07.00 imorse, hittade verkligen rätt utan att det blev slitsamt. Tempo rullskidor imorgon, antagligen tidig morgon så jag skall i kojs väldigt tidigt idag.

En låååång dag

Publicerad 2013-06-12 20:30:45 i Allmänt,

Åkte hemifrån klockan 05,30 till jobbet, kommer vara hemma 22,30igen, det är en lång dag på jobbet. Som tur är har jag faktiskt fått en hel del gjort, så dagen har varit mycket bra trots allt. En riktig ljuspunkt var mina 5000 m Skierg som jag gjorde på min rast 19,09, inte dåligt, faktiskt pers med 20 sekunder. Det som kändes extra possitivt var att det finns lite mer att göra på den här tiden, jag var under 19 minuter under nästan hela distansen men kroknade de sista 800 metrarna. Spännande inför framtiden, förra tillfället kände jag mig långt ifrån en riktigt bra tid men idag börjar det se ljusare ut igen. Konstigt vad lite Skierg kan göra! Styrka i morgon, snabbdistans på fredag sen väntar förhoppningsvis 2 underbara dagar med min sambo på hotell Strand i Falkenberg där enbart måbra löpning med hotellfrukost står på programmet, skall bli riktigt kul och skönt:

Situationsanpassad träning

Publicerad 2013-06-11 16:06:07 i Allmänt,

Har idag varit på utbildning hela dagen, kroppen är nu helt ofunktionell. Ingen cirkulation överhuvudtaget, nästan som att man misshandlat sig själv genom att varit så inaktiv. Mtb-cykling och löpning står på programmet, en omöjlighet att prestera efter denna dag, kommer antagligen bara göra mig illa. Skall därför vara smart och försöka träna efter min förmåga och ha som enda mål att väcka upp kroppen igen. Mtb och löpteknik kanske kommer funka, det viktiga är att få ut någon kvalitet ur passet. Efteråt avslutningsfest med min dotters klass där korvgrill och tipspromenad står på programmet.

Stark igen!

Publicerad 2013-06-10 12:08:20 i

Äntligen ett riktigt bra styrkepass, kroppen reagerade som den skall göra vid denna typ av belastning. Har inte funkat på ett tag, har kunnat lyfta tungt men med fel känsla. Slitit mer än gjort nytta, idag var det bra kanske kan bli lite stark igen, inte som på styrkelyftstiden men hyfsat stark. Vore intressant att se hur mycket jag får med mig i skidåkningen vid ökad styrkekapacitet, i triathlon hände det inte nämnvärt mycket av olika orsaker tror jag. I skidåkning har jag även en högre allmän kapacitet, dessutom är skidor mer lämpad att kombinera med styrka då det finns en naturlig kanalisering av kraftutveckling. Sprintträningen gick sådär och simningen var bra, sammantaget var de 2,5 timmarna godkända. På onsdag skall jag arbeta 16 h på raken, tufft men kommer försöka få in 5000 m skierg i mitten för att orka hela dagen, men först lite mtb och löpning i morgon.

Utflykt

Publicerad 2013-06-09 15:37:16 i

Idag överrasade jag familjen med en riktigt mysig utflykt. Efter en något snällare mtb-runda+snabbdistans löpning tog jag med familjen till ett ställe jag cyklat förbi flera gånger. Milsvidd utsikt, en lagom promenadstig, kaffe, bullar, frukt och strålande sol. Mer behövs inte för att fylla på energidepåerna, ibland är livet enkelt. Sprint och pulsträning på skidorna imorgon, detta i kombination med simning och styrka. Kul, kommer inte köra
tävlingsskidor utan sparar dessa till sista tempopasset i slutet av veckan sen några dagars rekreation med min sambo.

Bröllop

Publicerad 2013-06-08 20:29:00 i

Attans vad sentimetal jag blir av bröllop. Tyckte dagens var jättefint, fantastiskt duktiga på att förmedla känslan genom tv-rutan. Gillar svenska kungafamiljen, spännande att se hur det blir med Philip och Sofia tycker de också är fina. Förutom bröllop har vi hunnit med styrka, bad med min dotter och senare på eftermiddagen 2h tempo på rullskidorna. Det var bra åkning, dock blir jag stum i kroppen vid så långa hårda pass. Hoppas det blir bättre så jag håller hela dist ansen. En vecka kvar med effektträning, skall bli riktigt skönt att sänka tempot och arbeta lite med grunderna igen. Nu skall jag se klart In to the wild och imorgon är det mtb-cykling igen vilket kommer bli kul.

Barndomsminnen

Publicerad 2013-06-07 17:48:25 i Allmänt,

Körde traillöpningen i mina barndomstrakter idag, fick ihop fina 15km kvalitetslöpning med rätt bra puls. Det roliga var att jag sprang i områden jag inte varit på många många år, kändes häftigt att uppleva platserna igen men på ett helt annat sätt. Konstigt det som förr kändes så stort och långt har idag krympt och förkortats, likaså hade jag inte den konditionsfysiken i yngre åldrar så sträckor jag minns var jobbiga är idag riktigt bekväma. I och med att jag har ett annat intresse för konditionsidrott idag så ser jag även helt nya möjligheter i denna gamla terräng vilket jag inte alls såg som ung. Ja, så är det väl för de flesta att men ser saker med de ögon som formats efter den väg man vandrat, faktiskt riktigt bra sagt..... I morgon skall vi inte vandra, då är det ett nytt tempo pass på tävlingsrullskidorna och då jäklar skall jag åka fort, 2h snabbdistans står på programmet.

Rullskidspudding

Publicerad 2013-06-06 23:03:33 i

Två saker börjar funka hos mig: 1- Baka och laga mat, här kan man säga att jag gått från oduglig till faktiskt ganska hyfsad. Gjorde en riktigt god risgrynspudding idag som alla i familjen mumsade i sig med glädje. Det var annat för 10 år sedan då vår stora pojk fick kväljningar när jag stod för matlagningen, eller rättare sagt sönder kokta makaroner med bränd grillkorv var det enda jag klarade av. Så mycket till matlagning var det ej, kul att ha utvecklats på den fronten. 2- Kände idag att utveckling även skett på rullskidorna, ett riktigt bra klipp på sprintträningen. Börjar hitta tajmingen för att få ut kraften i staktaget, mycket kvar att lära men helt klart på rätt väg. Imorgon ser jag fram emot traillöp och styrka.

Student

Publicerad 2013-06-05 16:10:06 i

Idag är det studentfirande där jag bor, kommer ihåg min egen mycket väl. Var oerhört stolt då jag fick idrottsstipendiet vilket betydde väldigt mycket för mig. Övriga ämnen såg jag till att bara klara av, idrotten var nästan min identitet och därför väldigt viktig för mig. Faktiskt har jag samma känslor 20 år senare, kanske inte lika resultat fixerat men samma nyfikenhet om vart gränsen går och hur långt jag kan nå. Hoppas jag känner samma om 20 ytterligare år. Nä nu skall vi ta en mtb-tur och trampa bort gårdagens 5000 m skierg.

Långt kvar till de stora grabbarna!

Publicerad 2013-06-04 16:07:00 i Allmänt,

19,27 min på 5000m skierg är ingen värdelös tid, faktiskt ganska bra för de allra flesta. Men tittar man på vad de elitskidåkarna presterar, med vissa undantag skall tilläggas då det finns vissa som är grymma på skidor men mindre bra i Skierg, så är det en bra bit kvar. Samtidigt är det så nyttigt att komma ner på jorden ibland då det är så lätt att inbilla sig att man har en kapacitet som man inte har. Här är maskiner bra då dessa är exakta, vanlig åkning är mer diffus när det är många faktorer som påverkar som vind, värme osv. Förr kunde jag känna mig nedslagen av ett resultat som inte var bra, idag blir det istället stimulerande för jag tror det mesta faktiskt är möjligt bara man finner vägen som passar. Så nu vet jag ju vart jag står, bara in på kammaren och fundera på hur gå vidare!

Bullar med kräm i

Publicerad 2013-06-03 12:06:01 i

I dag fullkomligt flög jag fram i skogen, 90 min trail kändes som 30 min banlöpning. Måste varit vaniljbullarna som gjorde susen, skönt också att min vad höll hela distansen, har stökat efter 60min tidigare. Hoppas på en bra vecka på rullskidorna, min effektvecka där jag hoppas på resultat efter all mängd. Första testet i morgon, 5000 m skierg där jag hoppas på ett resultat på en bit under 20 min, helst under 19, kanske skall ladda med lite vaniljbullar idag också......

Snabba skidor

Publicerad 2013-06-02 19:15:23 i Allmänt,

Äntligen, skidorna går rakt. Försökt med allt för att tävlingsrullskidorna skall gå rakt och inte styra, utan att lyckas. Lösningen var ett smalt hjul i fram, vilket gjorde att jag kunde kordinera riktningen. Åkningen fick en ny dimension, fantastiskt att kunna slappna av och bara trycka på med stavarna. Känns inspirerande inför hösten tävlingar, kanske går det nu att ta det där klivet. Hann också med att baka vaniljbullar med min dotter och en tuff mtb-tur i ösregnet. En bra dag, nu laddar vi för morgondagens traillöpning.

Som en dag ska vara!

Publicerad 2013-06-01 18:45:00 i Allmänt,

Vaknade till strålande sol idag, tog morgonkaffet utomhus. Detta är nog det bästa med sommaren, när man kan gå ut i shorts och tofflor 07.00 utan att frysa. Efter lite fix en löptur till sjön med min dotter, kul att kunna träna med henne, hon cyklar i mitt löptempo trots hon bara är sju.Premiärdopp, senare premiärgrill med kyckling och kryddkorv som jag bjöd min kära sambo när hon kom hem efter en tävling med vår hund. Härligt slö nu, hoppas på fint väder imorgon, då skall jag köra tempo på r ullskidorna.

Om

Min profilbild

roger

IDROTTSLIGA ERFARENHETER Volleyboll SM-final(silver) JSM-brons JSM-brons Gymnasie SM-guld Juniorlandslaget FRIIDROTT Höjdhopp-190cm Spjut-58m 10 kamp-Gymnasierekord SIMNING 100m-56s 50m-25s LÖPNING 5km-18,20 10km-39,50 STYRKELYFT DM-brons Knäböj-270kg(tävling) Knäböj-350kg (till bänk, träning) Bänkpress-175kg (tävling) Bänkpress-190kg (träning) Marklyft-255kg (tävling) Marklyft-270kg(träning) Kronlyft under knät (365 kg träning) TRIATHLON Järnmannen(simn.-3,8km cykel-18mil löp-42km) Hallsta sprint-1a Sövde sprint-2a Örserum sprint-3a Kilsbergen sprint-3a SM H40-8a SKIDOR Vasakoppet-5,05, topp 1000, startled 2 Stråkenloppet H40-6a Grotfallsrundan H40-6a RULLSKIDOR SM H40-6a Vårgårdarullen H40-6a Tidaholmsloppet H40-7a ATHLETIC FITNESS SM-10a Chins 25 (tävling) Chins 35 (träning) Dips 30(tävling) Dips 45(tävling) Armhävningar 120 (tävling) SKIERG 5000m 19,09 (träning) ERFARENHETER SOM COACH/TRÄNARE Handboll SM-final (silver,Globen) Handboll SM-final (silver, Globen) Europacupfinal-Guld U21-landslaget-instruktör (VM Guld) Athletic fitness-SM guld Hockey-Allsvenskan Långloppslöpare- Landslaget Hockey-NHL spelare Enduro- U21 VM Skidor-10a Vasaloppet